Sonic Rush

Raast Sonic de longen uit zijn lijf in het beste Sonic spel tot nu toe ?

Op het hoesje van Sonic Rush kunnen we in schreeuwerige letters lezen dat dit spel het beste Sonic game ooit is. Persoonlijk vind ik dit ook en ik heb zo mijn redenen.

Ten eerste is dit Sonic spel ontwikkeld door Sonic Team Japan en niet door de Amerikaanse arm van deze Sega divisie. Dit maakt een groot verschil als je het mij vraagt en je ziet dit ook aan het spel. Sonic blijft trouw aan zijn wortels maar er is net genoeg vernieuwing om de Sonic veteranen te boeien. De vernieuwingen zijn subtiel maar brengen extra diepgang in de gameplay. Allereerst is er de ’rush’ waardoor onze blauwe egel zijn snelheid nog meer kan opdrijven. Tijdens sprongen kan Sonic stunts uitvoeren waardoor hij extra punten kan scoren en zijn ’rush’ meter kan aanvullen. Voldoende stunts uitvoeren is nodig om een A ’rank’ te halen wanneer het level uiteindelijk voltooid is. Op sommige plaatsen in het spel zal er gevraagd worden om een bepaald aantal vijanden tot schroot te herleiden, een nieuw aspect dat  geïntroduceerd wordt in deze Sonic Rush.

De gameplay is erg vloeiend en intuïtief. Sonic Rush maakt immers gebruik van de twee schermen van de Nintendo DS. De snelle egel rent zich de longen uit het lijf van links naar rechts en van boven naar beneden. Bovendien schonk Sonic Team veel aandacht aan de opbouw van de levels waardoor ze veel natuurlijker en vloeiender aanvoelen. Zelden zal je opmars gestuit worden door pinnen die plots uit de grond schieten of vijanden die op onmogelijke plaatsen opduiken. Niet dat het spel er makkelijker op wordt want de moeilijkheidsgraad wordt in de latere werelden behoorlijk pittig. Voor het eerst is het echt nodig om de werelden te ’kennen’ om een goede rank te halen.

Niet alleen Sonic maakt het DS scherm trouwens onveilig maar ook Blaze, het tweede speelbare karakter. De verhaallijnen van Sonic en Blaze kruisen mekaar voortdurend evenals de gevechten tegen de verschillende creaties van Dr. Robotnik die in 3D op het DS scherm getoverd worden. De besturing en vaardigheden van beide speelbare karakters verschillen  niet zoveel van mekaar. Grafisch zien de 2D werelden en de 3D boss battles er uitstekend uit en maken ze prima gebruik van het kleurenpallet van de DS.

Een laatste rede waarom Sonic Rush een erg goed Sonic spel geworden is, komt door de bijdrage van Hideki Naganuma. Dit muzikaal talent was eerder al verantwoordelijk voor de muziek van Jet Set Radio en Future. Naast de erg sterke soundtrack heb je aan één cartridge genoeg om met twee spelers via wifi door de levels heen te scheuren. Wie als eerste finishlijn haalt, wint.

Sonic Team levert met Sonic Rush alvast opnieuw een ijzersterke platformer af en is een aanrader om aan je NDS collectie toe te voegen. Wat mij betreft tot op heden het meest geslaagde 2D Sonic spel  !

Gameplay: 4

Graphics: 4

Sound: 5

Extra: 4

Totaalscore: 17/20

Gerelateerde berichten:

  1. E3 2005 : Sonic Rush screens
  2. TGS 05 : Nieuwe Sonic Rush video
  3. Sonic Rush
  4. Sonic Rush in aantocht
  5. Rush Rush Rally Racing

One thought on “Sonic Rush

Comments are closed.