Sonic Free Riders

sonicfreeriders

SEGA kan natuurlijk niet achterblijven tijdens de release van Kinect en daarom brengen ze dan ook Sonic Free Riders uit. De opvolger van de niet al te beste games die op de PS2 en Xbox verschenen heeft motion controls. Lijkt heel logisch natuurlijk, want met Kinect kunnen bewegingen nauwkeurig vastgelegd worden.

De game begint met uitleg over de controls, welke in het begin niet al te makkelijk zijn. Belangrijk is om je Kinect sensor goed te calibreren met de Kinect kaart. Doe je dit niet, dan zal de game zo ongeveer onspeelbaar zijn. Dit deed ik dus eerst, waardoor het frustratie alom was. De reden dat het dan niet werkt is omdat je in Sonic Free Riders niet recht maar vanaf de zijkant door Kinect wordt gezien.

Sonic Free Riders screenshot 1

De game begint met een (nogal lange) tutorial waarin alle controls worden uitgelegd. Deze tutorial heb je wel nodig om de game een beetje goed te kunnen spelen. Daarna kun je los gaan in de verschillende modi van de game, met als hoofdmode de Grand Prix mode waarin het (slappe) verhaal zich afspeelt. Helaas is het verhaal totaal niet boeiend en sta je vooral te wachten tijdens de tussenstukjes tot je weer mag racen.
Maar racen is niet het enige wat gebeurd, er zijn ook andere challenges zoals het verzamelen van zoveel mogelijk ringen binnen een bepaalde tijd of zoveel mogelijk stuntpunten halen voor je de finish bereikt.┬áVerder zijn er ‘Mario Kart style’ power-ups te verzamelen, maar wel origineel qua idee. Zo zit er bijvoorbeeld een blikje in, welke je moet schudden met je hand om de druk erop te zetten. Vervolgens kun je op het blik(deze wordt ineens groter) liggen en heb je een snelheidsboost.

Sonic Free Riders screenshot 4

Over de content die in de game zit mogen we niet klagen. Natuurlijk vinden we de gebruikelijke Sonic characters zoals Tails en Knuckles, maar ook anderen zijn opgetrommeld. Denk aan Shadow, Vector en Rouge. Allemaal wel eens de revue gepasseerd in de recentere Sonic games. Helaas zijn de racetracks niet gebaseerd op bestaande Sonic levels, al is het aanbod erg gevariereerd en ze passen absoluut thuis in het Sonic universum.

Wil je Sonic Free Riders goed onder de knie krijgen, dan zal je toch flink moeten oefenen. De controls zijn niet erg makkelijk, in tegenstelling tot de meeste andere Kinect games. Het kost aardig wat moeite om alles tot een goed einde te  brengen en dat komt deels door de lastige besturing en deels door de fysieke kracht die nodig is om de game te kunnen spelen.

Sonic Free Riders screenshot 5

Conclusie:

Al met al is Sonic Free Riders een middelmatige game geworden voor Kinect. De twee eerdere games hadden ook al last van middelmatigheid en helaas hebben de motion controls hier geen supergame van kunnen maken. Alles is redelijk uitgewerkt, maar echt super werkt het nooit. Bovendien zijn er nogal eens onverwachte en niet gewilde acties die gebeuren, zonder dat je erom vraagt. Denk dan bijvoorbeeld aan het op pauze gaan van de game, omdat je je arm even niet ‘goed’ houdt, waardoor de game dus denkt dat je wilt pauzeren.
Sonic Free Riders is leuk voor echte Sonic fans, maar racen op de Kinect is vooralsnog niet echt goed beschikbaar.

Graphics

score4

Geluid

score3

Gameplay

score3

Extra

score2

Totaalscore 12/20

score_totaal12

Gerelateerde berichten:

  1. FMV trailer Sonic Free Riders
  2. Sonic Free Riders komt in November
  3. Sonic Free Riders launchtrailer
  4. Sonic Free Riders trailer
  5. Sonic Free Riders multiplayer trailer