Halo Reach

haloreach

Microsofts grote najaarsknaller is eindelijk gearriveerd en is tevens de laatste Halo game die Bungie voor Microsoft maakt. Kan het de verwachtingen waarmaken?

In 2002 heeft Halo: Combat Evolved op de Xbox de weg vrijgemaakt voor first person shooters op een console. Er waren al FPS games op de console geweest, maar nog nooit was de uitvoering zo goed als in de eerste Halo game. Het is dan ook niet voor niets dat dit één van de meest verkochte games op de Xbox is geworden.

Inmiddels zijn we acht jaar verder en zijn we aanbeland bij de vierde major release van Halo. Er zijn nog andere games geweest, Halo Wars en Halo 3 ODST, maar Halo Reach kun je ook wel Halo 4 noemen. Beter nog Halo 0, dit omdat Reach zich afspeelt voor de eerste Halo game.
Daardoor is de setting van Halo Reach ook totaal anders. Dit keer ben je onderdeel van Team Noble, een stel Spartans die het moeten opnemen tegen de Covenant die de planeet Reach aanvallen. En dat kan de mensheid natuurlijk niet accepteren.

Uiteraard is de game ook deze keer weer duidelijk opgedeeld in de Campaign en Multiplayer modes. De Campaign is dit keer langer dan ooit, met grote levels die je alle uithoeken van Reach laat verkennen. Het is verstandig om eerst de Campaign te spelen om de vernieuwingen in Halo Reach je eigen te maken. Er zijn bijvoorbeeld nieuwe of aangepaste wapens, maar dat geldt ook voor de voertuigen. Het zijn misschien niet de meest in het oog springende vernieuwingen, maar het maakt het allemaal net wat anders.
Wat het nog anders maakt zijn de power-ups. Je kunt namelijk één power-up tegelijk bij je dragen en die geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om een sprintje te trekken, een hologram het slachtveld in te sturen of een energieschild op te zetten. Dit maakt de game tactisch anders dan de vorige delen, omdat de power-ups een totaal andere manier van spelen vergen.

De Campaign is zeer divers en laat je zelfs in de ruimte spelen met een groot spaceship, iets wat we nog niet eerder hebben gezien in een Halo game. De locaties zijn afwisselend en erg mooi vormgegeven. Het is te zien dat Bungie de engine heeft verbeterd, want grafisch is het stap vooruit ten opzichte van Halo 3. De sfeer zit er goed in door de mooie camerastanden en dito muziek, die ook dit keer weer erg bijdragen aan de sfeer en totaalbeleving.

Naast het avontuur van Team Noble is er natuurlijk meer te beleven met Halo Reach. De multiplayer mogelijkheden zijn weer uitgebreid en alle speelstanden zijn verder gefinetuned door Bungie. De Firefight mode, bekend uit ODST, keert terug en dit keer met matchmaking service. Je kunt dus met iedere Halo Reach speler Firefight spelen totdat je erbij neervalt, want dat is natuurlijk de bedoeling van deze mode. Vijanden verslaan die met golven komen en ook nog eens steeds sterker worden.

Ook goed vernieuwd is de Forge mode. Hierin kunnen spelers zelf maps aanpassen die online gebruikt kunnen worden. De mogelijkheden zijn enorm uitgebreid en vooral de ‘Forge World’ map kun je naar hartelust vullen met plateau’s en obstakels. Mocht een zelf gemaakte map heel populair worden, dan wordt deze opgenomen in de online playlists. Erg cool natuurlijk en het verlengd de levensduur van Halo Reach enorm. Ook hoef je je geen zorgen te maken dat je uitgekeken raakt op de maps, want er zullen genoeg zelfgemaakte maps zijn.

Uiteraard zijn er ook alle standaard multiplayer modes waar je uren zoet mee blijft. Leuk is ook om alles terug te kijken in het Theater, wellicht ook om te leren van je eigen fouten.

Conclusie:

Halo Reach is de kers op de taart die Bungie ons al jarenlang voorschotelt. De single player campaign is grootser en meeslepender dan ooit en subtiele aanpassingen in de gameplay maken het geheel nog beter. Naast de enorm fijne single player campaign gaan de meeste uren straks natuurlijk in de multiplayer modi zitten. En dat zijn er genoeg om je de komende tijd niet te vervelen. Tel daar bij op dat Halo grafisch ook weer meetelt en we hebben hier te maken met een toppertje van de hoogste kwaliteit. Laten we genieten van Halo zoals we het nu kennen, misschien komt er wel nooit meer een vervolg…

Graphics

score5

Geluid

score4

Gameplay

score5

Extra

score5

Totaalscore 19/20

score_totaal19

Geen gerelateerde berichten.

6 thoughts on “Halo Reach

  1. HALO reach is een geweldige game geworden. Eerst was ik wat sceptisch over de game, maar toen ik het eenmaal speelde was ik helemaal om. HALO is nog lang niet voorbij. Deze game doet gewoon alles goed en beter en ik maar denken dat het nooit meer beter zou worden dan de eerste HALO.

  2. Ik vind ook dat Reach qua sfeer het meest in de buurt komt van het origineel. En dat is een goed ding :-)

  3. De eerste review van Niels waarin ik me niet kan vinden :)
    Ik miste het hart van de game, ik speelde nu gewoon een shooter waarin, mijn inziens, in de campaignmode nog eens een tenenkrommend zwak verhaaltje aan vast geplakt zat met een einde waarvan je zegt: WTF? en dat bedoel ik niet positief. Ik heb mezelf 5x hardop gevraagd of dit het al was. Ja, dat was t dus al :s

    Game ziet er goed uit en speelt prima, maar heeft het niet meer… wat mij betreft.

    Squash gaat steeds beter, hou het nu al een kwartier vol! Nu uitrusten op de bank… http://plixi.com/p/48895741

  4. Zwak verhaaltje vind ik wel meevallen hoor. Vind het verhaal van Reach beter dan die van HALO 2 en 3 teminste. Het einde, tsja die vind ik ook erg mager.Verders gewoon een perfecte game met eindelijk weer een singleplayer waar ik tevreden mee was en online ja is het gewoon heel erg goed.

  5. Halo 1 zeker gespeeld. Ben een grotere shooterliefhebber dan jij weet je nog? :)
    Mss vond ik het zwak omdat het ‘nieuwe’ eraf is. Een voortborduring op een goede start zonder veel verbetering. Halo online vond ik altijd al prima, nu weer.

Comments are closed.